• BIST 13885.89
  • Altın 6653.78
  • Dolar 47.7069
  • Euro 55.1451
  • Lefkoşa 37 °C
  • Mağusa 37 °C
  • Girne 31 °C
  • Güzelyurt 37 °C
  • İskele 37 °C
  • İstanbul 30 °C
  • Ankara 33 °C

Sakız ve diş macunundaki bir madde, kalp krizi riskini artırıyor

Yaygın şekilde kullanılan yapay tatlandırıcılardan ksilitolün kalp krizi ve felç riskini artırdığı bulundu.
Sakız ve diş macunundaki bir madde, kalp krizi riskini artırıyor

Diyabet hastalarının veya zayıflamak isteyenlerin kullandığı ksilitol, sakız ve diş macunu gibi ürünlerde de bulunuyor. Geçen yıl yapılan bir çalışmada ksilitol gibi şeker alkolü sınıfında yer alan eritritol adlı tatlandırıcının kalp krizi ve felç riskini iki kata kadar artırdığı tespit edilmişti.

Bu araştırmayı yürüten ekip yeni çalışmalarında ksilitolün kalp damar sağlığı üzerindeki etkisini inceledi.

European Heart Journal adlı hakemli dergide dün yayımlanan çalışmayı yürüten ekip, kalp hastalığı riski taşıyan ve gece orucu tutan 3 binden fazla kişinin kan örneklerini test etti.  

Üç yıl boyunca takip edilen katılımcıların bir kısmı kalp damar sorunu yaşarken, kanında yüksek seviyede ksilitol bulunanların bunu deneyimlemeye daha yatkın olduğu bulundu.

Daha sonra insan ve fare deneyleri yürüten araştırmacılar ksilitolün kandaki trombositlerin pıhtılaşmasını hızlandırdığını saptadı. Bu kan pıhtıları kalp krizi, felç ve hatta ölüme yol açabiliyor.

Ardından 20 sağlıklı kişinin yarısına normal seviyede ksilitol içeren, diğer yarısına da şekerle (glukoz) tatlandırılmış içecek verildi. İlk gruptaki katılımcıların kanındaki pıhtılaşma hızla artarken, şekerli içeceği tüketenlerde böyle bir artış görülmedi.

Kalp krizi, felç ve ölüm riski neredeyse iki kat artıyor

Araştırmacılar ksilitolün tıpkı eritritol gibi kalp krizi, felç ve ölüm riskinin neredeyse iki kat artmasıyla ilişkili olduğunu buldu. Çalışmanın kıdemli yazarı Dr. Stanley Hazen şu ifadeleri kullanıyor:

Tat alma duyularımız şekerle bu diğer tatlandırıcılar arasındaki yapısal farkı anlayamıyor ama belli ki trombositlerimiz anlayabiliyor.

"Kandaki glukoz bin katına çıkıyor"

Bilim insanları ayrıca ksilitol tükettikten sonra kandaki glukoz seviyesinin bin katına çıkarak 6 saat boyunca yüksek kaldığını kaydetti. Dr. Hazen bu bulguyu "Şeker yiyince glukoz seviyesi yüzde 10 ya da 20 artabilir ama bin kat artmaz" diye açıklıyor.

Şeker alkolleri insan vücudunda doğal yolla üretildiği için genellikle sağlıklı kabul ediliyor. Ancak araştırmacılar bunların vücutta çok daha düşük seviyelerde üretildiğini ve ticari üretimde çeşitli işlemlerden geçtiğini vurguluyor.

Yeni çalışmada şeker alkolleriyle kalp damar hastalıkları arasında bir ilişki kaydedilse de neden sonuç ilişkisi kurulmuyor.

George Washington Üniversitesi Egzersiz ve Beslenme Bilimleri bölümünde öğretim üyesi Rob van Dam ise gece orucu tutan kişilerde ksilitol seviyesinin doğal şekilde yükselmiş olabileceğini söylüyor.

20 kişiyle yapılan deneydeki katılımcılar oruç tutmadığından burada kurulan ilişki daha güvenilir olsa da katılımcı sayısının azlığı başka çalışmalar yapılmasını gerektiriyor.

Araştırmayı yürüten ekip bu kısıtlamalara rağmen bulguların ksilitol ve eritritol gibi maddelerin risklerine dikkat çekeceğini umuyor. 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÖNE ÇIKANLAR
  • Teoman, Kıbrıs’ta Müzikseverlere Unutulmaz Bir Gece Yaşattı
  • Alagadi Fest 2026’da iki günde iki dev sanatçı: Binler İrem Derici ve Melek Mosso ile çoştu
  • Kaygı azaltmaya yardımcı dört hobi
  • Süt dışında kemiklere yarayacak beş yiyecek
  • İsrail'de 2 bin 500 yıllık ilk kez bulunan Kıbrıs sikkesi
  • 2026 Dünya Kupası’nın sahibi İspanya!
  • İşitme kaybı geri döndürülemiyor: Kulaklarınızı nasıl koruyabilirsiniz?
  • Hava Trafik Kontrolörleri Sendikası: Pas geçme uçuş emniyetinin gereğidir
  • Kıbrıs, dijital euro için pilot uygulamaya dahil edildi
  • 2026 Dünya Kupası’nda ilk finalist İspanya
  • Balıkçılık sektörünün mevcut durumu Laguna’da masaya yatırıldı
  • KAYAD: Lapta'daki cinsel taciz iddiasında mağdur çocuk sayısı yediye yükseldi
  • Bitter çikolata sağlıklı mı? Faydaları ve riskleri neler ve ne kadar tüketilmeli?
  • Kabızlığa iyi gelebilecek altı besin ve takviye
  • Çocuklarda Yaz Hastalıklarına Dikkat!
  • Yedek subay aday adaylarına son yoklama uyarısı: Son tarih bugün!
  • LAÜ’de “Tek Kampüs, Farklı Gelecekler: Mesleğini Giy”  etkinliği gerçekleştirildi
  • Yangın söndürme helikopteri teslim edildi
  • Meritta Deniz Kaplumbağaları Rehabilitasyon Merkezi, 8. yaşını kutladı
  • Üstel: Türkiye ile Tarihi Bir Adım Daha Atıyoruz
1/20